Snow on the seafloor

海底に雪

-
よく知っている底から水面を見上げ
知らない水平線を思い浮かべず
音の届く先まで睡り
どこかの花を想う
-

これは「海」をモチーフにした作品の一部です。
遠く離れた世界のことを簡単に知ることができるようになった今だけど、どれだけ本当のことを見ることができるのだろうか。様々な海から眺める水平線の先は、想像するにはあまりにも遠い。情報の濁流の中で、隠れているものについては十分にわからないまま、次の流れに飲み込まれていく。自分が立っている海の底にも、人の目に触れない流れがきっとたくさんある。潜ってみないとわからないことだらけで、本当は、何も知ってなんかいない。それでも、絶えず変化している不確かの中で、通り過ぎることのできない違和感を見つめながら想像する。

-
Look up at the surface water from the bottom in the sea you are familiar with.
We cannot recall the unknown horizon.
Sleep towards the point of sound reaches.
We feel and sense the flower is blooming in somewhere else.
-

'Suiyoubaion' is a solo portion from the larger piece “Sea.” While information on faraway places is now readily available, how well are we really able to see the truth of it all? The horizon is visible from so many different seas, yet too far away to imagine what lies beyond it. In the muddy stream of information, we are swallowed by the next stream without knowing what is hidden and invisible. There must be countless invisible flows even in the depths of the sea where I now stand. The only way to find out is to go into the water —overwhelmed by the abstruse, the truth is we know absolutely nothing at all. Still, in the ever-changing uncertainties, we imagine while staring at a sense of incongruity that cannot be passed.

The title 'Suiyoubaion' is some elements.
水 sui:water, sea
水溶 suiyou:Water-soluble
溶媒 youbai:solvent
音 on:sound
倍(媒)音 baion:harmonics

The Internet has made it possible for us to see a lot of news from countries far away from Japan. Much information approaches us through the internet. However, it is not possible to know everything because the information is only a handful of it. I feel nevertheless we assume that we understand.
And SNS is a speed like a muddy stream, the topic changes when the heat awakens, and it seems that the truth does not matter.(I live in Japan, I can't understand another country but about Japan.)
The current of the seafloor is hard to see. I wanted to imagine the root of the things, not just the surface, so I created this work.
The world is constantly changing, infecting, possessing, rotting, producing. Fluid and uncertain. I hope that we can witness the moment when the movement of the body responds to the senses, not the meaning or story.

Dates and Location

2019年1月31日 - 2月3日 こまばアゴラ劇場(東京)
31, January - 3, February, October, 2019 Komaba Agora Theater (Tokyo, Japan)

2021年1月 [滞在制作] 城崎国際アートセンター(兵庫)
2021 [Residensy] Kinosaki International Arts Center (Hyogo, Japan)

2021年3月12日 [KYOTO CHOREOGRAPHY AWARD2020] 京都芸術センター 講堂(京都)
2021 [KYOTO CHOREOGRAPHY AWARD2020] Kyoto Arts center (Kyoto, Japan)

2021年12月30日 [Choreographers2021] ロームシアター京都 サウスホール(京都)
30, December, 2021 [Choreographers2021] ROHM Theatre South Hall (Kyoto, Japan)

2023年3月12日 [Choreographers2022 沖縄] 那覇芸文化芸術劇場なはーと 小ホール(沖縄)
12, March, 2023 [Choreographers2022 OKINAWA] Nahart (Okinawa, Japan)

Credit

lal banshees「本当は知らない」ソロ・トリオ二部作 Duration: 35min

振付・演出・音楽|横山彰乃
出演|後藤ゆう 小山衣美 水越朋
舞台監督|熊木進
照明|南香織(LICHT-ER)
照明オペレーター|野口瑞樹(LICHT-ER)
音響|泉田雄太
宣伝美術|オザキエミ
デザイン|横山彰乃
記録写真|北川姉妹
記録映像|イリベシン
制作|瀧本麻瑠英 Crackersboat
芸術監督|平田オリザ
技術協力|鈴木健介 (アゴラ企画)
制作協力|木元太郎 (アゴラ企画)
企画制作|山麓 (有) アゴラ企画・こまばアゴラ劇場
協賛|TOYOTA創造空間プロジェクト
主催|(有) アゴラ企画・こまばアゴラ劇場
協力|斎木穂乃香
平成30年度文化庁劇場・音楽堂等活性化事業

Choreographed - Directed - Music:Ayano Yokoyama
Performer:Yu Goto, Emi Oyama, Tomo Mizukoshi

[KYOTO CHOREOGRAPHY AWARD2020] Duration: 33min

振付・演出|横山彰乃
出演|後藤ゆう SHIon 横山彰乃
協力|斎木穂乃香 南香織(LICKT-ER)
レジデンス協力|城崎国際アートセンター(豊岡市)
楽曲提供|Father Murphy L'Enfant De La Forêt Aluphobia 冥丁

奨励賞受賞

Choreographed - Directed|Ayano Yokoyama
Performer|Yu Goto, SHIon, Ayano Yokoyama
Support|Honoka Saiki, Kaori Minami(LICKT-ER)
Regidency support|Kinosaki International Arts Center
Music|Father Murphy, L'Enfant De La Forêt, Aluphobia, Meitei

Incentive Prize

[KYOTO CHOREOGRAPHY AWARD2020] Duration: 40min

振付・演出|横山彰乃
出演|後藤ゆう、吉野菜々子、横山彰乃 / 斎木穂乃香
作品制作協力|世田谷パブリックシアター
助成|公益財団法人セゾン文化財団
美術協力|イレブンプレイ、小山まさし、中川絢音、天方真帆、藤井毅、近所のスーパー、横山家

リ・クリエーションノート▲

Choreographed - Derected|Ayano Yokoyama
Performer|Yu Goto, Nanako Yoshino, Ayano Yokoyama, Honoka Saiki
Production Support|Setagaya Public theatre
Scenography Support|elevenplay, Masashi Koyama, Ayane Nakagawa, Maho Amakata, Takeshi Fujii, my local grocery store, Yokoyama family

[Choreographers2022 沖縄] Duration: 38min

振付・演出|横山彰乃
出演|後藤ゆう、吉野菜々子、横山彰乃 / 斎木穂乃香
助成|公益財団法人セゾン文化財団/p>

Choreographed - Derected|Ayano Yokoyama
Performer|Yu Goto, Nanako Yoshino, Ayano Yokoyama, Honoka Saiki
Choreographed - Derected|Ayano Yokoyama
Performer|Haruka Suzuki, Nanako Yoshino, Ayano Yokoyama, Honoka Saiki

海底に雪

flyer illust Emi Ozaki

海底に雪
海底に雪
海底に雪
海底に雪
海底に雪
海底に雪

photo 北川姉妹